کد مطلب:295966 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:113

حدیث 06


در حدیث منقول از روضه الواعظین آمده است كه: علی به فاطمه علیهاالسلام فرمود:

«قد عز علی مفارقتك و تفقدك، الا انه امر لابد منه، والله جددت علی مصیبه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، و قد عظمت وفاتك و فقدك، فانا لله و انا الیه راجعون من مصیبة ما افجعها و المها و أمضها و احزنها، هذه والله مصیبه لا عزاء لها، و رزیه لا خلف لها.» [1] .


- جدایی و فقدان تو بر من بسیار سخت و ناگوار است، ولی چه می شود كرد كه از مرگ چاره ای نیست. به خدا سوگند، مصیبت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را بر من تازه كردی، وفات و از دست دادن تو بر من سخت است، انا لله و انا الیه راجعون از مصیبتی كه چه دردناك و ناراحت كننده و مولم و محزون كننده است! به خدا قسم، این مصیبتی است كه صبری در آن نیست و نظیر ندارد.


[1] بحارالانوار، ج 43، ص 191، روايت 20- موارد بسيار ديگري نيز درباره شدت علاقه ي اين دو بزرگوار در احاديث آمده است كه به جهت اختصار ذكر نشد. از جمله بيهوش شدن علي عليه السلام (با آنكه مصيبتهاي بسيار ديگري را تحمل كرده بود) به مجرد شنيدن خبر رحلت همسرش فاطمه زهرا است. چنانكه در روايت آمده است: چون حسن و حسين خبر درگذشت فاطمه را در مسجد به علي دادند، «فغشي عليه حتي رش عليه الماء ثم افاق...»: (وي بيهوش شد، تا اينكه آب بر او پاشيدند، سپس به هوش آمد...) بحارالانوار، ج 43، ص 214.

و نيز كلمات زيبا و حزن انگيزي كه هنگام دفن حضرتش به عنوان درددل با پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد و مفصلا در فصل بيست و ششم خواهد آمد، شاهد بر همين مطلب است، ولي نكته اي كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه آن همه اظهار ناراحتي كه حتي در قسمتي از آن مي فرمايد: «و اما حزني فسرمد، و اما ليلي فمسهد. و هم لا يبرح من قلبي او يختار الله لي دارك التي انت فيها مقيم، كمد مقيح و هم مهيج. سرعان ما فرق بيننا...» (حزن و اندوه من ديگر هميشگي است و شبهايم بي تو با بيداري بسر مي رود. اندوه و فراق تو اندوهي نيست كه از دلم بيرون رود، بلكه همواره در اين غصه بسر مي برم تا خداوند خانه اي را كه تو (اي رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم) در آن اقامت داري، برايم برگزيند. زخم دل من زخمي است چركين، و اندوه من برانگيخته شده است. (اي رسول خدا) چقدر بين من و فاطمه زود جدايي افتاد!...)

اين سخنان از كسي صادر مي شود كه سختيهاي سه ساله شعب ابي طالب و نيز مصائب جنگهاي بدر و احد و خندق و خبير و حنين و بسياري مشكلات قبل و بعد از رحلت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم را همچون صدمه به همسرش و سقط فرزندش را ديده و تحمل نموده است. آيا اين جز به خاطر شدت علاقه ي به آن بانو است؟!

در مورد علاقه ي فاطمه ي زهرا عليهاالسلام نسبت به حضرت علي عليه السلام نيز مطالبي در فصل هجدهم، در ضمن كلمات آن حضرت با زنان مهاجر و انصار گذشت.